donderdag 13 oktober 2011

Van Balanceren naar Balans ( 5)

We zijn gebleven bij de tips voor de werkdag. Hier volgen weer twee praktisch toepasbare tips:

Neem altijd een lunchpauze

Zo vaak hoor ik in mijn omgeving dat de lunchpauze er weer eens bij ingeschoten is. Daar heb ik mijzelf in het verleden ook regelmatig schuldig aan gemaakt. Ik heb zo vaak met mijn boterham achter de pc doorgewerkt. Het was dan zo druk dat ik mezelf geen pauze gunde. Onderzoek heeft echter aangetoond dat wanneer je geen pauze neemt, je ’s middags een stuk minder productief bent. Daar gaat je goede gedrag! Door juist wel een lunchpauze te nemen wordt je een stuk productiever in de middag. Dus vanaf morgen: Neem pauze en ga bij voorkeur naar buiten!
Kijk eens of er een parkje in jouw werkomgeving is. Lukt dit niet, probeer dan een stukje groen te zoeken. Probeer desnoods op een boom uit te kijken terwijl je eet. Je kunt ook een foto van jouw favoriete plek in de natuur als bureaublad installeren.
Terwijl je eet, probeer dan mindful te eten. Dus proef elk hapje dat je neemt ook echt, ben je bewust van het kauwen van je kiezen etc.

Maak een planning

Dit is een klassieke timemanagement tip. Maar hij werkt wel.
Maak een planning wat je per dag, per week, per maand moet doen. Maak daarin een prioritering:
Maak onderscheid tussen Essentieel en Belangrijk enerzijds en de mate van Urgentie anderzijds. Een veel gebruikte manier van indelen qua urgentie is het ABC-principe:
‘A’ is belangrijk voor lange termijn succes,
‘B’ is urgent, maar niet zo belangrijk,
‘C’ is aardig wanneer je eraan toekomt.
Handel alles wat onmiddellijk moet gebeuren ( essentieel en A) meteen af. Doe het in één keer en doe het in één keer goed.
Maak een haalbare doe-lijst, plan tijd in voor storingen of onverwachte zaken.
Plan routinematige werkzaamheden in, voor je eigen overzicht

Ik wens je weer veel succes met het uitproberen van deze tips.

maandag 5 september 2011

Van Balanceren naar Balans (4)

In de vorige artikelen heb je al tips gehad om rustiger aan je dag te beginnen. Tijdens de reis naar je werk hoop ik dat jullie inmiddels stoppen voor een stoplicht en daar de ademhalingsoefening doen zoals aangeraden in de vorige nieuwsbrief. De volgende stap wordt dan:

Landen op je werk:
Ben je eenmaal op je werk. Probeer dan eerst eens het volgende. Voordat je begint aan je werkdag, je computer aanzet, koffie haalt of wat dan ook, ga even naar je bureau. Ga eerst even zitten en adem drie keer langzaam in en langzaam uit. Dit zorgt ervoor dat je “ aankomt” op je werk. Ga dan vanuit die rust aan je werkdag beginnen. Heb je geen bureau. Doe deze oefening dan zodra je over de drempel van het gebouw stapt.

Email:
Denk eens na hoe je een structuur kunt brengen in het mailen op je werk. Ik merk dat de meeste mensen de hele dag door mail krijgen en ook lezen en beantwoorden. Zeker wanneer je ook nog andere dingen moet doen zorgt dit vaak voor onrust. Zodra je ziet dat je een mailtje hebt, dan wil je daar wat mee. Dit zorgt ervoor dat je de hele tijd moet schakelen tussen je werkzaamheden. Wat helpt is om 2 tot maximaal 3 vaste momenten in te bouwen voor het lezen en beantwoorden van je mail. Daarbuiten laat je je niet afleiden door je mail, schakel dus ook je mailprogramma uit. Probeer het maar eens uit en merk dat je je veel beter kunt focussen op wat je aan het doen bent.

Mindfulness:
Ook hier geldt weer. Doe één activiteit per keer met je volledige aandacht. Mocht je met een activiteit bezig zijn en de telefoon gaat bijvoorbeeld. Adem dan eerst rustig in en uit. Terwijl je ademt sluit je bewust af waar je mee bezig was en beantwoord dan rustig de telefoon.

Ik wens je weer veel plezier bij het uitproberen van deze tips.

Wil je een advies op maat? Mail me dan voor een balans-check. Als lezer van mijn blog krijg je 10 % korting.

donderdag 31 maart 2011

Van Balanceren naar Balans (3)

Mindfulness

Mindfulness komt oorspronkelijk uit het Boeddhisme. Het komt erop neer dat je volledig in “het hier-en-nu “bent met je aandacht, zonder oordelen en zonder gedachten aan verleden en toekomst. Ga maar eens na hoe vaak je op de automatische piloot handelingen doet. Je gedachten zijn bij dingen uit het verleden of bij gedachten aan wat je nog allemaal moet doen. Je smeert snel je lunch terwijl je al nadenkt over het feit dat je bijna te laat bent, dat je straks op je werk een belangrijke afspraak hebt etc. Bedenk eens twee handelingen die elke ochtend terugkomen en ga die met je volledige aandacht doen. Bijvoorbeeld tandenpoetsen. Je probeert nu alleen maar met je aandacht bij het tandenpoetsen te blijven. Je voelt de tandenborstel over je tanden gaan, je proeft de smaak van de tandpasta, je voelt je arm en de spieren in je arm die de tandenborstel bewegen etc. Het is eigenlijk een soort meditatie in beweging. Het kost je geen tijd extra maar het zorgt er wel voor dat je innerlijk meer tot rust komt.

Reis naar je werk.

Gebruik wanneer je fietst of met de auto bent, de stoplichten als een welkome “wake-up call”. Dat betekent dat wanneer het stoplicht op rood staat, je voortaan even met je aandacht naar je buik gaat en daar gaat ademhalen zolang het stoplicht op rood staat. Je denkt verder aan niets. Je glimlacht en ademt in je buik. Dit zorgt ervoor dat je niet meer meegaat in de gehaastheid van iedereen. Je doet minder stress op in het verkeer wanneer je elke keer weer even een time-out hebt. Wanneer je met het openbaar vervoer reist, bedenk dan een andere wake-up call. Bijvoorbeeld de ringtone van een mobieltje Je kunt je ook aanmelden voor mijn nieuwsbrief: via http://www.choicescoaching.nl/

woensdag 12 januari 2011

Van Balanceren naar Balans ( 2)

TIPS:
Qua tijdsplanning zijn er globaal 3 gebieden waar je kritisch naar kunt kijken:
1. Voor het werk; de ochtend
2. Tijdens het werk; de werkdag
3. Na het werk: de avond

De ochtend: ( deel 1)

Eerder opstaan
Wanneer je de neiging heb om zo lang mogelijk te blijven rekken voordat je opstaat dan is het goed om eerder op te staan. Je kunt de extra tijd gebruiken om rustig op te starten en te zorgen dat je vanuit rust aan je nieuwe dag begint. Je neemt dit gevoel vervolgens veel langer mee. Wanneer je heel snel op staat en alles gehaast moet doen met een constante deadline, dan neem je dit gevoel mee de dag in.

Rustig opstarten, met bijvoorbeeld een ademhalingsoefening: Zet je wekker 5 minuten eerder. Ga op de rand van je bed zitten, of blijf liggen. Leg je handen op je buik en volg je ademhaling naar binnen en naar buiten. Probeer steeds dieper in te ademen totdat je met je ademhaling in je buik komt. Terwijl je uitademt blaas je de lucht door je lippen naar buiten.
Terwijl je inademt bolt je buik op en duwt deze jouw handen een beetje naar voren. Terwijl je uitademt duw je met je handen je buik weer zachtjes naar binnen. Blijf dit een aantal minuten doen. Het zorgt ervoor dat je veel meer ontspant.

Mediteren
Je kunt 10 minuten even op een stoel of kussen gaan zitten.
Zet voor je neer op de grond een kaarsje en probeer naar de kaars te kijken terwijl je heel bewust in- en uitademt. Mocht dit voor jou niet werken. Dan kun je ook je ademhaling tellen. Dit zorgt er allemaal voor dat je gedachten minder op de voorgrond treden. Mocht je dan toch heel veel gedachten krijgen dan helpt het vaak om die gedachten te ordenen in “verleden”of “heden”. Let maar eens op. Bijna alle gedachten gaan hierover. Ze gaan bijna nooit over het hier en nu. Terwijl je juist probeert te bereiken om in het hier en nu te blijven door middel van de meditatie.
Kaizen:
Wanneer je het moeilijk vind om je wekker vroeger te zetten volgt hier een tip uit:
De kunst van Kaizen, Robert Maurer. Zet je wekker iedere dag 1 minuut eerder. Dat kun je makkelijk opbrengen. Na 15 dagen zit je al op een kwartier en na een maand ben je op een hele natuurlijke manier een half uur eerder opgestaan. Gebruik deze extra tijd om rustig op te starten, om wat oefeningen te doen, om te mediteren of lekker rustig met een kopje thee voor je uit staren.


Wil je deze artikelen in jouw emailbox krijgen? Meld je je dan aan voor mijn nieuwsbrief via: www.choicescoaching.nl


dinsdag 13 april 2010

VAN BALANCEREN NAAR BALANS (1)

VAN BALANCEREN NAAR BALANS ( 1)
De komende artikelen staan in het teken van balans vinden tussen werk en privé.

In de komende artikelen hoop ik je wat meer bewust te maken van hoe jouw planning is.
Wat je onder balans verstaat. Wat je zou kunnen doen om wat meer balans te ervaren.

We beginnen eerst met jouw agenda:

De weekplanning
Pak je agenda er eens even bij. Pak een willekeurige week voor je. Schrijf nu eens uit voor jezelf wat je zo'n hele week allemaal doet vanaf het moment dat je wakker wordt op maandag tot je weer gaat slapen op zondagavond ;-)
Probeer zo volledig mogelijk te zijn. Beschrijf al je activiteiten, zet de tijden erbij.

Wanneer je zover bent wil ik je vragen om de volgende oefening eerst te lezen en daarna te gaan doen:
Vraag: Wat is balans voor jou?
Ga even goed op je stoel zitten. Doe je ogen dicht. Voel eerst eens hoe je op de stoel zit, voel de rugleuning, de zitting, je voeten. Ga met je aandacht naar je ademhaling. Volg je ademhaling naar binnen en naar buiten.
Observeer hoe ver je ademhaling in je lichaam komt.
Stel jezelf nu de vraag: wat is balans voor mij? Adem rustig in en uit. Probeer voor jezelf een beeld te krijgen.
Hoe voelt balans, hoe zit het eruit. Wat ervaar je bij jezelf?
Wanneer je voor je gevoel het beeld helemaal compleet hebt, dan ga je het zo volledig mogelijk opschrijven

Terug naar de weekplanning:
Kijk nu eens naar je weekplanning en maak groen wat dicht bij komt bij het gevoel van balans, oranje waar je over twijfelt en rood, waar je ontevreden over bent.

We komen hier de volgende keer nog uitgebreid op terug.

Vraag: Stel dat je iedere dag 2 uur meer te besteden hebt. Wat zou je daarmee gaan doen?
Schrijf dit op voor jezelf. Dit geeft je een indicatie wat je mist, waar je nu nauwelijks aan toekomt.

Vraag: Stel dat je iedere dag 2 uur minder tijd zou hebben, wat zou je direct niet meer doen? Regel is wel, wat je schrapt mag niet ten koste gaan van je gezondheid, dus eten en slapen is geen optie om te schrappen.
Dit geeft een indicatie van hetgene wat voor jou minder van belang is .


Bekijk met dat wat je zojuist allemaal opgeschreven hebt of je al een verandering kunt gaan aanbrengen in jouw weekplanning.

Veel succes!

dinsdag 22 september 2009

Zo leer je beslissen in 8 stappen

( Deel 2)


Stap 5: Stel het doel van de beslissing vast:

Stel je wilt op vakantie en je kunt niet kiezen tussen Parijs, een strandvakantie op Ibiza of wandelen in Engeland. Dan kun je een stapje terug doen door eerst eens na te denken wat je doel eigenlijk is met deze vakantie. Wat wil je bereiken? Wil je ontspannen en bijkomen? Of wil je juist zo veel mogelijk nieuwe indrukken opdoen? Of allebei? Of vraag jezelf eens af; hoe zit ik zelf eigenlijk in elkaar? Door over het doel na te denken kom je vaak op een spoor terecht.

Stap 6: Neem jezelf als maatstaf

Wanneer je twijfelt, is het heel verleidelijk om aan vrienden en familie te vragen wat zij zouden doen in jouw plaats. Je krijgt dan als je niet oppast een zee aan mogelijke keuzes erbij . Maar besef wel; dit zijn de verwachtingen en ideeën van anderen!. Je zult merken dat dit uiteindelijk niet helpend is, het verward je vaak alleen maar. Jijzelf bent de belangrijkste maatstaf. ( Dat is soms best eng, zeker als je een andere richting uit wilt gaan dan jouw omgeving goedkeurt, of kent)

Stap 7: Er is geen perfecte keuze

Eigenlijk het moeilijkste: accepteer dat je geen perfecte keuzes kunt maken. Niemand kan in de toekomst kijken, er zijn geen garanties. Hoe jouw beslissing uitpakt is altijd onzeker. Vaak heb je het gevoel dat er maar één kans is en dat je de perfecte keuze moet maken. Dat je geluk en zekerheid afhangt van die keuze. Het helpt om tegen jezelf te zeggen dat je nooit weet wat de toekomst brengt. Elke beslissing is een experiment en je bent je leven lang aan het leren. Dat hoort bij het leven.

Stap 8: Neem een break

Wanneer bovenstaande stappen je nog niet zoveel opleveren, neem dan bewust afstand. Ga heel bewust iets anders doen zodat je onbewuste het werk kan doen. Mogelijk merk je een tijdje later dat je eigenlijk een beslissing hebt genomen of dat je gevoel elke keer een bepaalde richting uitgaat.


maandag 8 juni 2009

Zo leer je beslissen in 8 stappen

(Deel 1)



Stap 1:Acceptatie;
Accepteer dat niet alles kan. Waarom ontstaat keuzestress? Niet alleen omdat er tegenwoordig zo veel kan, maar vooral omdat we zoveel willen.

We willen carrière maken én voor de kinderen zorgen, veel verdienen én zinvol werk hebben, rustig op de bank zitten én feesten én zo kan ik nog wel even doorgaan. Vaak zijn we met het ene bezig en zijn we in gedachten al bij het volgende. Zo zijn we ook nooit echt in het hier en nu.

Wanneer je kunt accepteren dat niet alles kan ontstaat er rust.


Stap 2: Zelfinzicht:wat is jouw motivatie;
Wat je erg kan helpen bij het verminderen van je twijfelen bij het nemen van keuzes is het hebben van zelfinzicht.
Wat zijn jouw drijfveren, wat zijn jouw principes en waarden? Waar draait het voor jou om in jouw leven. Dit zijn vragen die we doorgaans niet zo snel aan onszelf stellen, maar ze zijn wel heel zinvol. Ze helpen je om zelfinzicht te krijgen.

Wat je zou kunnen helpen is om hierover eens met vrienden en familie te praten. Dat levert zo wie zo heel veel boeiende gesprekken op.

Een andere opdracht zou kunnen zijn: onderzoek eens jouw levensloop, dat kun je doen door een biografie over jezelf te schrijven. Beschrijf je leven in intervals van 7 jaar. Wat gebeurde er, wat was toen belangrijk voor je? Wat heeft er aan toe bij gedragen dat je bent zoals je nu bent? Welke mensen zijn belangrijk voor je geweest, welke gebeurtenissen?Welke waarden heb je overgenomen, welke horen echt bij jezelf?

Een andere insteek kan zijn dat je jezelf de komende dagen bij veel dingen eens afvraagt; waarom doe ik dat eigenlijk, waarom vind ik dat, waarom denk ik dat?


Stap 3: Verzamel feitelijke informatie
Om goede keuzes te maken moet je ook zorgen dat je goed weet waartussen je kiest. Wanneer je een aantal opties hebt, dan is het heel goed om concrete informatie te zoeken over die verschillende opties. Denk na over consequenties, tijdsinvestering, kosten, plaats etc.


Stap 4: Schrijf alles op
Veel mensen die moeite hebben met beslissingen nemen zijn vaak associatieve en creatieve denkers met veel oog voor details.
Dat zorgt er vervolgens voor dat je zo veel ideeën en beelden in je hoofd krijgt dat je echt niet meer weet waar je moet beginnen. Wat kan helpen is om voor een leeg vel papier te gaan zitten en zonder erover na te denken, alles wat in je opkomt over de keuze die je moet maken, op te schrijven. Wanneer je klaar bent is het vaak een kwestie van clusteren en de kerndingen eruit halen.
Wanneer er dan nog teveel mogelijkheden overblijven, kun je door middel van plussen en minnen, dus per mogelijkheid de voor en nadelen opschrijven, tot een beslissing komen.


Volgende keer de resterende 4 stappen.

Voor nu, veel experimenteerplezier!